یک لوگوی خوب می‌تواند کسب و کار شما را به بهترین شکل به دنیا معرفی کند. پس باید در طراحی آن دقت کنید. در ادامه بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد.

در طراحی لوگو فارسی، شما باید عناصری را به ‌کار ببرید که هم از لحاظ گرافیکی معنا داشته و هم با فرهنگ ایرانی متناسب باشند و بتواند مخاطب را درگیر کند و در ذهن او ماندگار شود. در ادامه این مقاله بیشتر درباره طراحی لوگو به زبان فارسی صحبت خواهیم کرد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که ایران پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی وسیعی دارد. داستان‌ها و افسانه‌های تاریخی ایرانی به‌خوبی می‌توانند الهام‌ بخش شما در طراحی لوگو فارسی باشند و طرح شما را اصیل ‌تر نشان دهند.

 

سبک های مختلف طراحی لوگو به زبان فارسی

طراحی لوگو به زبان فارسی و سبک های مختلف آن

مونوگرام:

در این سبک از طراحی لوگو، از یک یا چند حرف که حروف مختصر نام برند هستند، استفاده می شود.  لوگوهای مونوگرام برای برندهایی استفاده می شود که نام کامل آن طولانی است و می‌خواهند به اختصار نوشته شود.

 

لوگوتایپ فارسی:

در این سبک، کل نام برند با شیوه‌ای خاص و فونتی مناسب نوشته می‌شود. ممکن است عناصر دیگری نیز برای انتقال بهتر مفهوم، در طرح گنجانده شده باشند؛ ولی چارچوب کلی نوشته حفظ می‌شود و هر آیتم اضافه‌ای روی حروف قرار می‌گیرد. بهترین نمونه‌های ایرانی برای لوگوتایپ برندهای همراه اول، دیجی کالا و صبانت هستند.

 

لوگوی تصویری:

این نوع لوگو تنها از یک تصویر برای معرفی برند استفاده می‌کند. در لوگو تصویری، طراح از یک آیتم خاص مثلا حیوان یا یک شی استفاده می کند تا از طریق آن مفهوم برند را نشان دهد. لوگوی شرکت هواپیمایی هما یکی از این نمونه هاست.

 

لوگوی ترکیبی:

در این سبک، هم از نام برند و هم از طرح گرافیکی استفاده می شود که لوگوی نهایی ترکیبی از این دو می باشد. پارس خزر، بوتان و ارج نمونه‌هایی از این نوع طراحی لوگو فارسی هستند.

 

لوگو انتزاعی:

لوگو انتزاعی نیز مانند لوگوی تصویری می باشد با این تفاوت که تصویر رسم شده به شی یا موجود خاصی اشاره نمی‌کند و تنها یک طرح گرافیکی است که یک یا چند مفهوم را در خود جای داده است. از نمونه های این لوگو می توان به لوگوی بیمه‌ ایران، سایپا، دانشگاه آزاد اشاره نمود.

طراحی لوگو به زبان فارسی

برای طراحی لوگو به زبان فارسی چه نکاتی ضروری است؟

برخی گمان می کنند که طراحی لوگو فارسی کار ساده ای است و هرکسی بدون داشتن دانش درمورد آن، می تواند دست به طراحی بزند. اما اینگونه نیست و نباید طراحی لوگو به زبان فارسی را کار ساده‌ای فرض کرد.

همان طور که می دانید، لوگو اولین تصویر از برند شما در ذهن مخاطب‌ است و اگر به درستی طراحی شود، می تواند کاربر را جذب کند. پس بسیار مهم است که بتوانید خودتان را خوب معرفی کنید.

برای طراحی یک لوگو به زبان فارسی باید یکسری قوانین و نکاتی را در نظر بگیرید و به آن ها توجه داشته باشید. قطعا این نکات می توانند به شما در طراحی لوگو کمک زیادی بکنند. به نکات زیر توجه کنید:

  • لوگو چهره‌ی کسب ‌و‌کارتان است و باید با نوع آن کاملا ارتباط معنایی داشته باشد و آن را به خوبی معرفی کند
  • باید ببینید کدام مفاهیم در برند شما پررنگ ‌تر هستند تا همان‌ها را در لوگو بگنجانید و آن ها را در طراحی جای دهید
  • لوگو باید یک تصور درست در ذهن مخاطب ایجاد کند، پس نباید طرح خشک و بی ‌روحی باشد
  • رنگ‌های درست را در طراحی لوگو به‌کار ببرید، انتخاب رنگ تم سایت یا پیج اینستاگرام الزاما درست نیست و بهتر است که از آن ها استفاده نکنید
  • انتخاب فونت مناسب می تواند تاثیر زیادی در طراحی لوگو داشته باشد و باید به گونه ای انتخاب شود که با نوع کسب‌ و‌کارتان هم‌خوانی داشته باشد و خوانا باشد. لوگویی که خوانده نشود، نمی تواند در جذب مخاطب کمکی کند
  • بهترین سبک را برای طراحی لوگو تعیین کنید
  • تا حد امکان لوگو را ساده طراحی کنید تا در ذهن مخاطب ماندگار باشد
  • لوگو باید حتما مقیاس ‌پذیر طراحی شود تا در هر سایزی زیبا به ‌نظر برسد.

 

برای چه کسب‌و‌کارهایی نباید از لوگو فارسی استفاده کرد؟

در هنگام طراحی لوگو فارسی اولین چیزی که باید از خودتان بپرسید این است که لوگو قرار است کجا استفاده شود. مسلما استفاده از لوگو فارسی برای کسب‌و‌کارهای بین‌المللی کاملا بی‌معناست. اگرچه می‌توان لوگو را به دو حالت فارسی و انگلیسی طراحی کرد تا هر کدام را در جای مناسب به‌کار ببریم. کاری که دیجی کالا و بسیاری از شرکت‌های دیگر انجام می‌دهند.